Perceptions of physical education professionals about functional training

  • Maria Teresa Sudário Rocha Faculdade Presidente Antônio Carlos, Conselheiro Lafaiete-MG, Brasil.
  • Thais Carolyna de Lima Faculdade Presidente Antônio Carlos, Conselheiro Lafaiete-MG, Brasil.
  • Carla Caroline de Miranda Faculdade Presidente Antônio Carlos, Conselheiro Lafaiete-MG, Brasil.
  • Fabrício de Paula Santos Faculdade Presidente Antônio Carlos, Conselheiro Lafaiete-MG, Brasil.
Keywords: Physical activity, Education and Physical Training, Health

Abstract

Functional Training is a flexible, customizable, practitioner-focused program that involves natural, dynamic performance movements, focusing on activities of daily living. The modality is supported by the improvement of emotional aspects that lead to functional capacity. Despite this potential, what is perceived is the development of the displaced modality, with random training for large and heterogeneous groups in circuits. Thus, what can happen is the lack of attention to the student, the practice supported by empiricism, increasing the possibility of failure in the program and occurrence of injuries, withdrawal from the activity and a possible distorted view of the modality. Therefore, the study aims to analyze the perceptions of Physical Education Professionals in relation to Functional Training and its conditions for health. The qualitative scientific track was guided by the procedures of a descriptive-exploratory study, based on a semi-structured interview with twelve bachelors in Physical Education currently working with Functional Training. To understand the data, an analysis was performed by thematic categories. From the results, a wide variety of perceptions about Functional Training were observed, many of which are based on the current literature in the area, mainly with regard to the objectives of the modality. However, when finding the answers about the format of the classes, few interviewees build up the classes according to what is expected from the previously given answers. It is concluded that, in many cases, theoretical expositions about Functional Training have not yet found the development of classes in a practical way.

References

-Alves, M. J. B. Avaliação física: sua importância e efetividade nas academias. Bioethics Archives, Management and Health. Vol. 1. Núm. 1. p. 154-168. 2021.

-Bompa, T. O. Theory and methodology of training: the key to athletic performance. 3Ed. Dubuque. Kendall/Hunt. 1994.

-Bossi, L. C. Treinamento funcional na musculação. São Paulo. Phorte. 2011.

-Boyle, M. O novo modelo de Treinamento Funcional. 3ª edição. Rio Grande do Sul. Artmed. 2018.

-Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção Primária à Saúde. Guia de Atividade Física para a População Brasileira. Brasília: Ministério da Saúde, 2021. 54 p.

-Campos, M. A; Coraucci Neto, B. Treinamento Funcional Resistido: Para Melhoria da Capacidade Funcional e Reabilitação de Lesões Musculoesqueléticas. Rio de Janeiro. Revinter. Reimpressão. 2008.

-Correa, L. P. Effects of functional training on pain and functional capacity in elderly women. Fisioterapia em Movimento. Vol. 35. Núm. Fisioter. Mov. p. e35149. 2022.

-D’Ellia, L. Guia Completo de Treinamento Funcional. São Paulo. Phorte Editora. 2ª edição. 2017.

-Lüdke, M.; André. M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2ª edição. São Paulo. EPU. 2013.

-Mansueto, G. N. T. L.; Pereira, F. T.; Sena, F. T. C. Percepção de lesões musculoesqueléticas em academias de ginásticas de Salvador. Revista Brasileira de Fisiologia do Exercício. Vol. 12. Núm. 4. p. 2013

-Mazzotti, A. J.; Gewandsznajder, F. O método das ciências naturais e sociais: pesquisa quantitativa e qualitativa. 2ª ed. São Paulo. Pioneira Thompson Learning. 2004.

-Monteiro, A. G.; Evangelista, A. L.. Treinamento Funcional: uma abordagem prática. 3ª edição. São Paulo. Paulo. Phorte. 2015.

-Melo, C. C. C.; e colaboradores Fatores que influenciam a evasão de clientes em uma academia: estudo de caso. Revista Brasileira de Psicologia do Esporte. Vol. 7. Núm. 2. 2017.

-Oliveira, D.V.; Campos, R.S.; Antunes, M.D.; Batista, R.P.R.; Júnior, J. R. A.; Efeito de um programa de treinamento funcional sobre a ansiedade e autoestima de idosas. Revista Brasileira de Psicologia do Esporte. Vol. 9. Núm.1. 2019.

-Oliveira, P. M.; Ghamoum, A. K. A importância do profissional de Educação Física na orientação dos exercícios e prevenção de lesões em academias ao ar Livre. ed. Vita et Sanitas. Vol. 11. Núm. 2. p.94-104. 2017.

-Pêcheux, M. Análise automática do discurso (AAD-69). In: Gadet, F.; Hak, T.; (Org.). Por uma análise automática do discurso: uma introdução à obra de Michel Pêcheux. 5ª edição. Unicamp. 2014.

-Ramos, E A.; Sandoval, R A. Análise da força muscular, flexibilidade e equilíbrio de idosos praticantes de Treinamento Funcional. Rev. Cienc Escol Estad Saud Publ Cândido Santiago. Vol. 4. Núm.1. p.46-53. 2018.

-Sadjapong, U.; Yodkeeree S.; Sungkarat S.; Siviroj P. Multicomponent exercise program reduces frailty and inflammatory biomarkers and improves physical performance in community-dwelling older adults: A randomized controlled trial. Int J Environ Res Public Health. Vol. 17. Núm. 11. p.37-60. 2020.

-Santana, H. M. S.; Silva, B. P.; Sampaio, L. C. Prevalência e Características de Lesões na Prática de Musculação. Id on Line Rev.Mult. Psic. Vol. 14. Núm. 51. p.71-82. 2020.

-Silva, L.S.; Ribeiro, D. S. S. Treinamento funcional: contribuições para a qualidade de vida de moradores da área rural de Paripiranga-BA. Ciência em Movimento - Reabilitação e Saúde. Vol. 22. Núm. 43. p.123-137. 2020.

-Silva-Grigoletto, M. E.; Brito, C. J.; Heredia, J. R. Treinamento funcional: funcional para que e para quem? Rev Bras Cineantropom Desempenho Hum. Vol. 16. Núm. 6. p.714-719. 2014.

-Teixeira, C. V. L. S.; Evangelista, A. L.; Pereira, C. A.; Grigoletto, M. E. S. Short roundtable RBCM: Treinamento Funcional. R. bras. Ci. e Mov. Vol. 24. Núm.1. p.200-206. 2016.

-Vilarta, R. Saúde coletiva e atividade física: Conceitos e aplicações dirigidos à graduação em Educação Física. 375-393. ed. campinas: IPES Editorial. 2007.

-WHO. World Health Organization. Guidelines on Physical Activity and Sedentary Behaviour: at a glance. Genebra: Organização Mundial da Saúde. 2020.

Published
2023-11-26
How to Cite
Rocha, M. T. S., Lima, T. C. de, Miranda , C. C. de, & Santos, F. de P. (2023). Perceptions of physical education professionals about functional training. Brazilian Journal of Exercise Prescription and Physiology, 17(110), 372-383. Retrieved from https://www.rbpfex.com.br/index.php/rbpfex/article/view/2761
Section
Scientific Articles - Original