Effects of physical training on the physical appetitions of a group of schools practicing sports at the olympic gym Juan Antonio Samaranch
Abstract
The present work had as objective to analyze the effects of a physical training in practitioners of sports (Futsal and Handball), trained in an Olympic school, of the City of Rio de Janeiro-RJ. Anthropometric data, horizontal and vertical impulse, medicine ball launch, 20 meter run and 6 minute run were collected before and after the training period. The data were tabulated in an Excel spreadsheet for inter- and intra-group comparison. The variables (age, body mass, height and BMI) were summarized in means and standard deviations. For the analysis of the data distribution, the Shapiro-Wilk Test "was used, being found the non-normality in the distribution, for the results of the physical fitness tests (horizontal push, vertical push, Medicine Ball, 20 m run and 6 min run) the Wilcoxon test was used for intragroup analysis and the Mann Whitney test for intergroup analysis. The level of significance was set at 5%. The analyzes were processed using SPSS 22.0 and BIOEST 5.3. the variables in the 2 modalities, except for the speed variable (also in the 2 modalities) .The comparison between the groups (conditions, PRE and POST training) did not show any significant difference, concluding that a full-time school intervention program, with a weekly frequency of 3 to 5 times, for 2 hours, improves the standard of physical fitness of schoolchildren.
References
-Alves, M. B. Treinamento de força para criança e adolescente. In: Congresso Internacional de Atividade FÃsica, Nutrição e Saúde. Núm. 1. 2016.
-Carnaval, P.E. Medidas e avaliações: em ciências do esporte. 2ª edição. Rio de Janeiro. Sprint. 1997.
-Charrua, A.; Pinheiro, V. O treino da velocidade no contexto desportivo. LecturasEducación FÃsica y Deportes. Vol. 16. Núm. 157. p. 1-1. 2011.
-Damico, D. M.; Junqueira, A. P. R.; Machado Filho, R. Diferenças de velocidade e agilidade entre praticantes e não praticantes de futsal na fase pré-púbere da cidade de Petrópolis-RJ. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. São Paulo. Vol. 5. Núm. 16. 2013.
-Dantas, E. H. M.A prática da preparação fÃsica. 6ª edição. Roca. 2014.
-Fiorante, B. C.; Pellegrinotti, I. L. Avaliação da aptidão fÃsica para saúde de estudantes em escola de tempo integral. Revista CPAQV. Centro de Pesquisas Avançadas em Qualidade de Vida. Vol. 9. Núm. 3. p.1-8. 2017.
-Gaya, A.; Silva, G. Manual de aplicação de medidas e testes, normas e critérios de avaliação. PROESP-BR. 2007. DisponÃvel em:https://www.ufrgs.br/proesp/index.php. Acesso em: 21/02/2020.
-Glaner, M. F. Importância da aptidão fÃsica relacionada à saúde. Rev Bras Cineantropom Desempenho Hum. Vol. 5. Núm. 2. p. 75-85. 2003.
-Hudson, A. S. R.; Coelho, D. B.; Garcia, E. S. O treinamento da velocidade: métodos e normativas. Lecturas Educación FÃsica y Deportes. Vol. 16. Núm. 158. p. 1-1. 2011.
-Johnson, B.L.; Nelson, J.K. Practical measurement for evaluation in physical education. Mineapolis. Burgess. 1979.
-Machado Filho, R. Aptidão fÃsica de meninos escolares da cidade de Guarulhos-SP praticantes de atividades relacionadas ao Futsal após 15 semanas de treinamento. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. São Paulo. Vol. 4. Núm. 11. p. 2. 2012.
-Machado Filho, R.; Pellegrinotti, I. L. Crescimento e desenvolvimento das capacidades motoras de escolares das 5ª e das 6ª séries praticantes de aulas esportivas e atividade fÃsica geral. Revista Brasileira de Prescrição e Fisiologia do ExercÃcio. São Paulo. Vol. 7. Núm. 40. p.388-397. 2013.
-Machado Filho, R. Efeitos de um treinamento fÃsico sobre a aptidão fÃsica de escolares praticantes de futsal da cidade de Niterói-RJ. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. São Paulo. Vol. 10. Núm. 39. p.462-466. 2018.
-Machado Filho, R. Análise das capacidades fÃsicas básicas de praticantes de atletismo no Ginásio Experimental OlÃmpico (GEO) do Rio de Janeiro: um estudo retrospectivo. Revista Brasileira de Prescrição e Fisiologia do ExercÃcio. São Paulo. Vol. 13. Núm. 82. p. 203-211. 2019.
-Machado Filho, R.; e colaboradores. Análise de variáveis antropométricas de praticantes de corrida de 100 metros no Ginásio Experimental OlÃmpico (GEO) da prefeitura do Rio de Janeiro: um estudo retrospectivo. Revista Brasileira de Prescrição e Fisiologia do ExercÃcio. São Paulo. Vol. 13. Núm. 81. p.138-145. 2019.
-Marques Junior, N, K. Salto em profundidade: fisiologia e benefÃcios. Movimentum. Vol. 4. Núm. 1. 2009.
-Maziero, R. S. B. Intensidade e duração da atividade fÃsica durante as aulas de Educação fÃsica. Revista Brasileira de Ciência e Movimento, suplemento especial. Vol. 22. Núm. 4. p.117. 2015.
-Nagano, A.; Gerritsen, K. G. M.; Fukashiro, S. A sensitivity analysis of the calculation of mechanical output through inverse dynamics: a computer simulation study. Journal of Biomechanics. Vol. 33. Núm. 10. p.1313-1318. 2000.
-Oliveira, A. S. A.; Machado Filho, R. A especialização precoce em jovens atletas na modalidade de voleibol. EFDeportes.com, Revista Digital. Buenos Aires. Núm. 153. Ano 15. 2011.
-Silva Marques, C. L.; Iora, J. A. Atletismo Escolar: possibilidades e estratégias de objetivo, conteúdo e método em aulas de Educação FÃsica. Movimento. Vol. 15. Núm. 2. 2009.
-Weineck, J. Treinamento Ideal. São Paulo. Editora Manole. 2002.
Copyright (c) 2021 Brazilian Journal of Exercise Physiology and Prescription (RBPFEX)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License BY-NC which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to post and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can bring about productive change as well as increase impact and impact. citation of published work (See The Effect of Free Access).