Cellular understanding of the effects of physical activity in diabetes: analysis of didactic strategy applied to high school students

  • Felipe Ramos Melo Universidade Federal do Mato Grosso do Sul, Campo Grande, Mato Grosso do Sul, Brasil.
  • André Williams Bazzo Fernandes Universidade Federal do Mato Grosso do Sul, Campo Grande, Mato Grosso do Sul, Brasil.
  • Fernanda Yoshiko Souza Nishi Universidade Federal do Mato Grosso do Sul, Campo Grande, Mato Grosso do Sul, Brasil.
  • Vinícius de Lima Montello Jardim Universidade Federal do Mato Grosso do Sul, Campo Grande, Mato Grosso do Sul, Brasil.
  • Luciane Candeloro Universidade Federal do Mato Grosso do Sul, Campo Grande, Mato Grosso do Sul, Brasil.
  • Ludimila Canuto Faccioni Universidade Federal do Mato Grosso do Sul, Campo Grande, Mato Grosso do Sul, Brasil.
Keywords: Insulin resistance, Material education, Health, Prevention

Abstract

Glucose is the primary energy molecule in the human body, internalized by adipocytes and myocytes through GLUT4 carriers expressed in the plasma membrane through insulin action. In diabetes, insulin absence or dysfunctionality leads to hyperglycemia. This clinical state has been on the rise worldwide among the youth. Physical activities are considered an ally in controlling diabetes, due to it stimulating insulin-independent GLUT4 translocation to the cell membrane. This paper proposes an educational activity to allow comprehension of the effects of exercise in adjusting the glucose levels in the blood. Questionnaires were apllied, pre and post dynamics, to 16 students of a public High School institution in Campo Grande, MS, Brazil. The dynamic was composed by a ludic sequence of models about the exercise-mediated glucose intake. Results: Before the activity, the students had little to no knowledge about glicemic homeostase and the importance of physical activity for it, though recognized the importance of insulin for glucose absorption. After the dynamic, however, 81,25% of the students understood that GLUT4 acts heightening intracellular glucose and 68,8% understood that physical exercise favors GLUT4 translocation to the plasmatic membrane. Conclusion: The activity seems to promote the subjects' knowledge about glucose regulation and allows conscientization of the physical activity in diabetes treatment.

References

-Altermann, C.; e colaboradores. Divulgando Fisiologia na escola: ênfase nos benefícios da atividade física. Revista Ciência em Extensão. Vol. 13. Num. 1. 2017. p.167-175.

-Antunes, C. Novas maneiras de ensinar, novas formas de aprender. Porto Alegre: Artmed. 2002. p. 7-14.

-Faccioni, L.C.; Soler, R.R. Abordagem lúdica sobre os aspectos celulares do diabetes e da obesidade para alunos do ensino médio. Revista Brasileira de Extensão Universitária. Vol. 9. Num. 1. 2018. p. 27-37.

-Ferreira, C.S.; Andrade, F.B. Desigualdades socioeconômicas associadas ao excesso de peso e sedentarismo em adolescentes brasileiros. Ciência & Saúde Coletiva. Vol. 26. Num. 3. 2021. p. 1095-1104.

-Freeman, S.; Eddy, S.L.; McDonough, M.; Smith, M.K.; Okoroafor, N.; Jordt, H.; Wenderoth, M.P. Active learning increases student performance in science, engineering, and mathematics. Proc Natl Acad Sci USA. Vol. 11. Num. 23. 2014. p. 8410-8415.

-Goodyear, L.J. ; Kahn, B.B. Exercise, glucose transport, and insulin sensitivity. Annu Rev Med. Vol. 49. p. 235-61. 1998. doi: 10.1146/annurev.med.49.1.235. PMID: 9509261.

-Guyton, A. C.; Hall, J. E. Tratado de Fisiologia Médica. 13º ed. Rio de Janeiro. Elsevier. 2017. p. 983-999.

-Guedes, D.P.; Mello, E.R.B. Prevalência de sobrepeso e obesidade em crianças e adolescentes brasileiros: revisão sistemática e metanálise. ABCS Health Sci. Vol. 46. 2021. p. 1-12.

-Machado, U.F. Transportadores de glicose. Arquivos Brasileiros de Endocrinologia & Metabologia. Vol. 42. Num. 6. 1998. p. 413-421.

-Machado, U.F.; Schaan, B.D.; Seraphim, P.M. Transportadores de glicose na síndrome metabólica. Arquivos Brasileiros de Endocrinologia & Metabologia. Vol. 50. Num. 2. 2006. p. 177-189.

-Macedo, L.; Petty, A.L.; Passos, N.C. Os Jogos e o Lúdico na Aprendizagem Escolar. Porto Alegre. Artmed. 2005. p.18-19.

-Kolb, B.; Harker, A.; Gibb, R. Principles of plasticity in the developing brain. Developmental Medicine & Child Neurology. Vol. 59. Num. 12. 2017. p. 1218-1223.

-Linhares, S.; Gewandsznajder, F. Biologia Hoje. 2ª edição. São Paulo. Ática. 2012.

-O’Neill, H.M. AMPK and Exercise: Glucose Uptake and Insulin Sensitivity.Obesity and Metabolic Syndrome. Vol.37. Num.1. p.1-21, 2013.

-Nelson, D.L.; Cox, M.M. Princípios de Bioquímica de Lehninger. 6ª edição. São Paulo. Artmed. 2014. p. 506-542.

-Nelson, M.C.; Larsen, G.P. Physical Activity and Sedentary Behavior Patterns Are Associated with Selected Adolescent Health Risk Behaviors. Pediatrics. Vol. 117. Num. 4. 2006. p. 1281-1290.

-Pawlina, W.; Ross, M.H. Ross histologia texto e atlas. 8ª edição. Rio de Janeiro. Guanabara Koogan. 2021. p. 28-80.

-Rolinho, N.V.T.; Vieira, H.S.; Neri, D.F.M. Medicina na escola: a lição é a prevenção do diabetes. Extramuros - Revista de Extensão da UNIVASF. Vol. 4. Num. 2. 2016. p. 66-74.

-Silverthorn, D.U. Fisiologia Humana: uma Abordagem Integrada. 7ª edição. Artmed. 2016. p. 745.

-Tripp, D. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e pesquisa. São Paulo. Vol. 31. Num. 3. 2005. p.443-466.

-Vilar, L. Endocrinologia Clínica. 7ª edição. Rio de Janeiro. Guanabara Koogan. 2001. p. 1121-1124.

-Venkatasamy, V.V.; Pericherla, S.; Manthuruthil, S.; Mishra, S.; Hanno, R. Effect of Physical activity on Insulin Resistance, Inflammation and Oxidative Stress in Diabetes Mellitus. Journal of Clinical and Diagnostic Research. Vol. 7. Num. 8. 2013. p. 1764-1766.

-Wang, W.; Huang, W. J. The effect of physical exercise on blood sugar control in diabetic patients. Revista Brasileira de Medicina do Esporte. Vol. 27. Num. 3. 2021. p. 311-314.

-Waiteman, M.C.; e colaboradores. Projeto de extensão: diabetes, você sabe o que é isso? In: 8o Congresso de extensão universitária da UNESP, 8., 2015, Presidente Prudente. Anais eletrônicos... Presidente Prudente: UNESP. 2015.

-Zabala, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre. ArtMed. 1998.

Published
2024-10-01
How to Cite
Melo, F. R., Fernandes, A. W. B., Nishi, F. Y. S., Jardim, V. de L. M., Candeloro, L., & Faccioni, L. C. (2024). Cellular understanding of the effects of physical activity in diabetes: analysis of didactic strategy applied to high school students. Brazilian Journal of Exercise Prescription and Physiology, 18(116), 385-397. Retrieved from https://www.rbpfex.com.br/index.php/rbpfex/article/view/2901
Section
Scientific Articles - Original